Untitled Document
 
  Zoeken     Inloggen
 Case 1 - NXTP Scan & Coaching
   

Voor een softwarehuis, gespecialiseerd in het testen van software, werden we door de directie gevraagd een telemarketing afdeling te trainen. Het was echter nog niet direct duidelijk hoe telemarketing ging passen in het marketingbeleid of in het business model. En ook wist onze gesprekspartner nog niet precies hoe het bedrijf er over drie jaar voor zou moeten staan. 

We boden een NXTP Scan aan en maakten een afspraak. Binnen tien minuten zat de algemeen directeur enthousiast uit te leggen wat het nut was van het testen van software. En waarom klanten daar op dat moment en zeker in de nabije toekomst voor zouden willen betalen. Hij schetste vol vuur waarom het testen pas in de kinderschoenen stond, wat de volgende stappen zouden worden en wat zijn bedrijf zou kunnen doen.

In feite bracht de directeur daarmee zijn visie en zijn business model onder woorden. Om het draagvlak hiervan bij hem te vergroten vroegen we hem om dat wat hij net had verteld in één of twee alinea's op te schrijven, direct of voor een volgende sessie. Hier viel het stil. Ook op de vraag wat zijn rol in het geheel zou worden, had hij geen eenduidig antwoord.

We boden aan hem daarin te coachen, waar hij positief op reageerde. In de volgende vier sessies werden veel blokkades opgeruimd, zowel zakelijk als privé. We leerden hem bijvoorbeeld om zakelijk uitstelgedrag uit te stellen. En vervolgens ging hij, tot vreugde van zijn vrouw, ook alle klusjes in huis doen. En hoewel we al snel begrepen dat hij het liefst de zaak wilde verkopen, duurde het vrij lang voor de visie echt op papier kwam.

In de laatste sessie lag er opeens een stuk tekst van twee pagina's. Hier stond de visie op papier, het businessmodel en de belangrijkste proces-klant combinaties. En toen wij wilden uitleggen dat het delen van dit stuk met zijn MT een volgende stap kon zijn, bleek er heel wat te zijn gebeurd in de laatste week.

Zodra hij de visie op papier had gezet, wist hij ook zeker dat hij de zaak wilde verkopen. En hij wist ook aan wie. Hij had zelfs al een gesprek met deze twee mensen gehad en op hoofdlijnen waren ze het al eens over de termijn en de overnamesom. Het was duidelijk dat onze taak erop zat en de NXTP Scan en Coaching waren afgerond. Wanneer we de (noodzakelijke) individuele coaching niet meerekenen, had de NXTP Scan slechts twee dagdelen omvat.

 

 
 
 
Copyright (c) 2024 www.NXTP.nl / Hoeve Arnhem / 0621 212 232 / NXTP Coaching, Training & Advies